Међународни скандал: Ово је кршење свих међународних споразума, изјавио је Андреј Штер из словеначког Министарства спољних послова.

Три дана и ноћи испред амбасаде Србије у Љубљани Срби који се желе вратити кући.

Након што је Србија у петак ујутро затворила своје границе, њени грађани који се још нису вратили у своју земљу остали су у невољи. Србија их више не оставља преко своје границе, па су се неки вратили у Словенију. Према једној од њих, око Амбасаде Републике Србије у Љубљани има око 60 улица. Неки су овде већ три дана и ноћи, без хране, воде и топлог склоништа, чак и без могућности одласка у тоалет. Сви локали су, наравно, затворени. Пре амбасаде, они чекају да им се њихова држава смилује и организују их у Београду да им отвори границу. Сви имају сопствени превоз. Поподне, док смо разговарали са чекањем, чекали су испред амбасаде Црвеног крста да им донесе чај. Амбасади је претходила и полиција, која је водила рачуна да не групира више од пет људи, као што је то био случај у Словенији у време епидемије. По нашем доласку било нас је десетак на улици, стојећи довољно далеко једни другима. Шта су рекли?

„Послани смо из Вуковара на српску границу“

„Ја сам шофер, запослен сам у Словенији. Немам овде стан јер сам се возио по целој Европи. Кад сам пролазио кроз Словенију, спавао сам у хотелу ноћ или две. Имам мајку, децу у Београду, немам више где да идем кући. Председник Србије Вучић најавио је у четвртак у осам сати да ће Србија затворити границу у петак у осам сати. Одмах сам почео паковати и у петак сам био на граничном прелазу Мацељ, из Словеније у Хрватску, усред ноћи. Када сам се неколико сати касније одвезао до српске границе, нису нас пустили. Било нас је много. Чекали смо на српској граници у петак цео дан док полиција није стигла поподне и присилила нас натраг. Рекли су да ће вуковарски конзулат ријешити наш проблем. Вуковару су рекли да не знају ништа о томе и да морамо ићи у амбасаду у Загребу. Исто је било и тамо. Вратио сам се у Словенију “, рекао је Анђелко Блешић из Београда, који је активан и покушава да организује помоћ за све.

Возач Андјело Блешић покушао је у петак да пређе српску границу, али није пуштен кући.

Други тип с којим смо разговарали је запослени у Белгији. Чим је чуо за затварање граница у Србији, кренуо је путем, али је дошао на српску границу када је већ била затворена.

„Не можете из Белгије у Србију за 12 сати. То је премало времена. Било је немогуће време доћи кући “, рекао је саговорник. Сви су они у Србији и он тамо има стално пребивалиште. Такође је рекао да су се неки од њих враћали на српску границу шест пута и покушали да се врате кући, али нису успели.

„Градоначелник Јанковић ће нам помоћи“

"На улицама око амбасаде је нас око 60. Спавали смо у аутомобилима три ноћи, ниједан ресторан није отворен. Немамо храну, зајебани смо, немамо тоалет, не можемо да се оперемо. Позвао сам градоначелника Зорана Јанковића и он је обећао да ће нам помоћи да донесемо вруће време и преноћиште за Црвени крст ", рекао је Анђелко.

Према Анђелку Блешићу, око 50 осталих држављана Србије чека на словеначко-хрватском граничном прелазу Обрежје и 60 на граничном прелазу Грушковје-Мацељ код Птуја. Неки такође имају децу са собом. Они су најмлађе бебе, старе 11 месеци на Мацле-у, а 8 месеци су на обали. Показао нам је фотографију одатле на телефону.

Министарство спољних послова Словеније: Кршење међународних споразума

Да ли је наше министарство спољних послова свесно проблема и како ће се наша држава укључити у решавање проблема грађана Србије који су заглавили у Словенији?

„Србија тако крши основне међународне стандарде. Свака држава мора прихватити свог држављанина. Ако се сумња да су болесни, требало би их смјестити у болницу ако су криминалци и ставити у затвор. Али они не смију остати у иностранству ", рекао је Андреј Штер из словеначког министарства вањских послова. Рекао је да ће позвати Цивилну заштиту да задовољи грађане Србије преко ноћи, јер се предвиђа да ће температуре бити испод нуле.

"Ако се овај проблем не реши, Словенија ће морати затражити од Аустрије и Италије да не дозволе српским држављанима да уђу у Словенију", рекао је Штер.

Шокантно: Аутобус пошао из Љубљане у Београд, Срби остају вани

Србија се у четвртак, 19. марта, чудно понашала према својим грађанима. Словенија је у то време организовала превоз својих грађана из Београда и понудила да одведе оне држављане Србије који су у Словенији и желе да иду кући у Србију.

„Аутобус је чекао испред православне цркве у Љубљани. Договор је био да се напусти у девет сати ујутро. Грађани Србије су долазили, били су старији, озбиљни, имали су документа, путовали. Међутим, конзул Србије у Љубљани Ивана Јакшић Матовић им је рекла је да он нема дозволу из Београда. Да то питање решава њихов кризни штаб на челу са председником Александром Вучићем и да он нема Вучићеву дозволу. Наш аутобус је чекао два сата, а затим смо морали да кренемо. Призор је био шокантан. Аутобус је затворио врата, возио празан аутобус, а старије особе са путним картама које су жељеле да иду кући стајале су вани “, рекао је Андреј Штер из словеначког министарства спољних послова.

Тако је словенски аутобус пропустио долазак у Београд. Тамо је већ била сатница и након осам сати Словенци који су желели да иду кући више се нису могли укрцати. Преноћили су у амбасади, а следећег јутра аутобусом су отишли ​​у Словенију и вратили грађане кући. "Српска полиција је била коректна, отпратили су аутобус", рекао је Штер.

У Амбасади у Љубљани сада чека око 150 српских држављана који се не могу вратити у Србију. Фото: Воранц Вогел

Шта смо научили у Амбасади Србије у Љубљани?

Амбасада Републике Србије у Словенији одговорила је да Амбасада „у сарадњи са надлежним институцијама Србије и Словеније чини све што је могуће и покушава да реши ситуацију у којој се налазе држављани Србије који се тренутно налазе у Словенији“.

У одговору су написали да је њиховим грађанима који су се желели вратити у Србију ускраћен улазак у Хрватску.

„У складу с новим режимима, и с обзиром на затварање граница у свим суседним земљама, интензивно радимо на решавању овог проблема. Ажурира се листа свих држављана Србије који чекају одлазак у Србију. Тражимо брзо и ефикасно решење. С тим у вези, додајемо да су то у већини случајева људи који су се нашли у Словенији због транзита, а не држављани Србије који имају редован боравак у Словенији ", одговорили су.

На наше информације да су држављани Србије на граници са Србијом, али да их не могу прећи у матичну земљу, амбасада је одговорила да „амбасада није обавештена о било ком таквом случају. Уз то, нема смисла да у хипотетичком случају који наводите грађани Србије не би пришли Амбасади Републике Србије у Хрватској, већ би прошли даље преко границе ".

Преко 70.000 вратило се у прва четири дана вируса

Може се само нагађати зашто је Србија одједном одлучила да више не прихвата своје грађане. Прошле недеље, када се масовни коронавирус појавио свуда, више од 70.000 грађана вратило се из Србије у само четири дана. За оне који више немају пребивалиште у Србији и уопште немају где да бораве, Србија је обезбедила уточиште уз хрватско-српску границу, у близини уточишта за мигранте. Према српским медијима, тамо је поставило веће шаторско село за своје грађане који више немају дом у Србији.

*****

Srbija svojih državljanov ne sprejme, zmrzujejo pred ambasado v Ljubljani
Madnarodni škandal: To je kršitev vseh mednarodnih dogovorov, je dejal Andrej Šter z zunanjega ministrstva Slovenije.
Objavljeno
23. marec 2020 19.30

Srbija svojih državljanov ne sprejme, zmrzujejo pred ambasado v Ljubljani

Pred srbsko ambasado v Ljubljani že tri dni in noči Srbi, ki bi si želeli vrniti v domovino. Foto Voranc Vogel

Po tem, ko je Srbija v petek zjutraj zaprla svoje meje, so se  njeni državljani, ki se do takrat še niso vrnili v svojo državo, ostali v stiski. Srbija jih ne spusti več v čez svojo mejo, zato so se nekateri od njih vrnili v Slovenijo. Po ljubljanskih ulicah okoli ambasade Republike Srbije v Ljubljani jih je po besedah enega od njih okoli 60.

Nekateri so tu že tri dni in noči, brez hrane, vode in toplega zatočišča, tudi brez možnosti iti na stranišče. Vsi lokali so seveda zaprti. Pred ambasado čakajo, da se jih njihova lastna država usmili in jim uredi v Beogradu, da bodo zanje odprli mejo. Vsi imajo lasten prevoz.

Popoldan, ko smo govorili s čakajočimi, so čakali pred ambasado na Rdeči križ, da jim pripelje čaj. Pred ambasado je bila tudi policija, ki je skrbela za to, da se ne bi družili v skupine več kot pet ljudi, kot velja v Sloveniji v času epidemije. Ob našem prihodu  jih je bilo na ulici okoli deset, stali so dovolj daleč vsak sebi. Kaj so povedali?

»S srbske meje so nas napotili v Vukovar«

»Sem šofer, v Sloveniji sem zaposlen. Tukaj nimam stanovanja, ker sem vozil po vsej Evropi. Ko sem šel skozi Slovenijo, sem noč ali dve prespal v hotelu. V Beogradu imam mamo, otroke, nimam kam drugam, kot domov. Predsednik Srbije Vučić je v četrtek ob osmih zvečer objavil, da bo v petek ob osmih zjutraj Srbija zaprla mejo. Takoj sem se začel pakirati in bil v petek sredi noči na mejnem prehodu Macelj, iz Slovenije na Hrvaško. Ko sem se nekaj ur kasneje pripeljal do srbske meje, nas niso spustili čez. Bilo nas je veliko. Na srbski meji smo čakali v petek ves dan, dokler ni popoldan prišla policija in nas nagnala nazaj. Rekli so, da bo našo težavo rešil konzulat v Vukovaru. V Vukovaru so rekli, da o tem ne vedo ničesar in da naj gremo na ambasado v Zagreb. Tudi tam je bilo enako. Vrnil sem se v Slovenijo,« je povedal Andjelko Blešić iz Beograda, ki je aktiven in za vse poskuša organizirati pomoč.

Šofer Andjelo Blešić je v petek poskušal priti čez srbsko mejo, a ga niso spustili v domovino. Foto Voranc Vogel

Drug možakar, s katerim smo govorili, je zaposlen v Belgiji. Tudi on je, takoj ko je slišal za zapiranje meja v Srbiji, odšel na pot, a prišel na srbsko mejo, ko je bila že zaprta.

»Iz Belgije do Srbije se ne moreš pripeljati v 12 urah. To je premalo časa. Nemogoče je bilo pravi čas priti domov,« je povedal sogovorec. Vsi njegovi so v Srbiji, tam ima tudi stalno bivališče. Povedal je še, da so se nekateri kar šestkrat vrnili na srbsko mejo in poskušali priti domov, a jim ni uspelo.

»Pomagal nam bo župan Janković«

»Po ljubljanskih ulicah okoli ambasade nas je okoli 60. Že tri noči spimo v avtih, odprt ni noben lokal. Nimamo hrane, zebe nas, nimamo stranišča, ne moremo se umiti. Klical sem župana Zorana Jankovića in obljubil je, da nam bo pomagal, da bo Rdeči križ pripeljal vroči čas in prenočišče za nocoj,« je povedal Andjelko.

Po besedah Andjelka Blešića čaka še okoli 50 srbskih državljanov blizu slovensko-hrvaškega mejnega prehoda Obrežje, 60 pa na mejnem prehodu Gruškovje – Macelj blizu Ptuja. Nekateri imajo s sabo tudi otroke. Najmlajša sta dojenčka, na Maclju 11-mesečni, na Obrežju 8-mesečni dojenček. Na telefonu nam je pokazal fotografijo od tam.

Zunanje ministrstvo Slovenije: kršitev mednarodnih dogovorov

Ali je naše zunanje ministrstvo seznanjeno s težavo in kako se bo vključila naša država v reševanje težave srbskih državljanov, ki so obtičali v Sloveniji?

»Srbija s tem krši osnovne mednarodne standarde. Vsaka država mora sprejeti svojega državljana. Če je sum, da so zboleli, naj jih dajo v bolnišnico, če bi bili kriminalci, v zapor. A ne smejo jih pustiti v tujini,« je dejal Andrej Šter iz zunanjega ministrstva Slovenije. Dejal je, da bo klical Civilno zaščiti, da poskrbi za državljane Srbije preko noči, saj so napovedane temperature pod ničlo.

»Če se ne bo ta težava rešila, bo Slovenija morala zaprositi Avstrijo in Italijo, da srbskim državljanom več ne dovoli v Slovenijo,« je dejal Šter.

Pretresljivo: avtobus odpeljal iz Ljubljane v Beograd, Srbi ostali zunaj

Srbija se je nenavadno vedla do svojih državljanov že v četrtek, 19. marca. Takrat je Slovenija organizirala prevoz svojih državljanov iz Beograda in ponudila, da bi ob tem lahko odpeljala v Srbijo tiste srbske državljane, ki so v Sloveniji in si želijo domov.

»Avtobus je čakal pred pravoslavno cerkvijo v Ljubljani. Dogovor je bil, da odpelje ob devetih zjutraj. Prišli so državljani Srbije, bili so starejši, resni, imeli so dokumente, bili so s potovalkami. Vendar jim konzulka Srbije v Ljubljani Ivana Jakšić Matović ni dovolila vstopiti. Rekla je, da nima dovoljenja iz Beograda. Da to vprašanje rešuje njihov krizni štab, ki ga vodi predsednik države Aleksandar Vučić in da nima dovoljenja Vučića. Naš avtobus je dve uri čakal, nato je bilo treba iti. Prizor je bil pretresljiv. Avtobus je zaprl vrata, prazen odpeljal, zunaj pa so stali starejši ljudje s potovalkami, ki bi radi šli domov,« je povedal Andrej Šter iz zunanjega ministrstva Slovenije.

Tako je slovenski avtobus zamudil prihod v Beograd. Tam je že veljala policijska ura in po osmi uri se Slovenci, ki so želeli domov, niso mogli več vkrcati. Prebili so noč na ambasadi, avtobus pa je odpeljal v Slovenijo naslednje jutro in vrnil svoje državljane domov. »Srbska policija je bila korektna, dali so spremstvo za avtobus,« je dejal Šter.

V Sloveniji je zdaj po besedah čakajočih pred ambasado v Ljubljani okoli 150  srbskih državljanov, ki se ne morejo vrniti v Srbijo. Foto Voranc Vogel

Kaj smo izvedeli na srbski ambasadi v Ljubljani?

Na veleposlaništvu republike Srbije v Sloveniji so odgovorili, da veleposlaništvo »v sodelovanju s pristojnimi srbskimi in slovenskimi institucijami dela vse, kar je mogoče in se trudi rešiti situacijo, v kateri so se znašli srbski državljani, ki se trenutno nahajajo v Sloveniji.«

V odgovoru so zapisali, da je njihovim državljanom, ki se želijo vrniti v Srbijo, zavrnjen vstop na Hrvaško.

»V skladu z novimi režimi in upoštevajoč zapiranje mej v vseh sosednjih državah intenzivno delamo na rešitvi tega problema. V teku je ažuriranje spiska vseh srbskih državljanov, ki čakajo na odhod v Srbijo. Iščemo hitro in učinkovito rešitev. V zvezi s tem dodajamo, da gre v večini primerov za ljudi, ki so se znašli v Sloveniji zaradi tranzita, ne za srbske državljane z urejenim bivanjem v Sloveniji,« so odgovorili.

Našo informacijo o tem, da so srbski državljani bili na meji s Srbijo, a jih niso mogli čez mejo v domačo državo, so iz veleposlaništva odgovorili, da »veleposlaništvo ni obveščeno o niti enem tovrstnem primeru. Poleg tega ni smiselno, da se državljani Srbije v hipotetičnem primeru, ki ga navajate, ne bi obrnili na veleposlaništvo Republike Srbije na Hrvaškem, ampak bi mimo njega potovali še preko ene meje.«

Čez 70 tisoč vrnjenih v prvih štirih dneh virusa

Le ugibamo lahko, zakaj se je Srbija nenadoma odločila za to, da svojih državljanov ne sprejema več. Prejšnji teden, ko se je povsod množično pojavil koronavirus, se je iz Evropske unije v pičlih štirih dneh vrnilo v Srbijo več kot 70.000 njihovih državljanov. Za tiste, ki v Srbiji nimajo več stralnega bivališča in nasploh nimajo kje bivati, je Srbija nudila zatočišče ob hrvaško-srbski meji, blizu sprejemališča za migrante. Po poročanju srbskih medijev je tam postavila večje šotorsko naselje za svoje državljane, ki v Srbiji nimajo več doma.